Bøjer du nakken i dit parforhold?

Savner du tryghed?

Alt for mange parforhold er præget af overvågning og trusler. Desværre kan man vænne sig til utrygheden og bilde sig selv ind at det ikke er så slemt. Men du fortjener bedre. Du fortjener at være tryg.

Ser det pænt ud på overfladen?

Parforholdet kan sagtens se pænt ud på overfladen men dække over at den ene part kontrollerer eller truer den anden. Måske lever du i sådan et forhold og har vænnet dig til at blive talt til på en nedladende eller truende måde?

Frygter du næste vredesudbrud?             

Mange kvinder lever med psykisk eller fysisk vold, og ofte bilder de sig ind at “det ikke er så slemt”. Men det er slemt at gå og frygte for næste vredesudbrud. Du fortjener som alle andre at leve i et trygt forhold.

Bøjer du nakken? 

Det er ikke meningen at man skal gå og være bange for at gøre sin partner vred, Hvis du gør det, risikerer du at bøje hovedet så meget at du til sidst næsten har glemt hvad du selv mener og hvem du egentlig er.

Svært – også efter bruddet

Hvis du har levet i et voldeligt forhold er det en sej proces du står foran. Du skal til at lære at lytte til dig selv og passe på dig selv. Her kan du få hjælp af appen “Psykologens vætæpperktøjskasse*, der har en række øvelser til at styrke dit selvværd – også efter vold og mobning. Du kan fx starte med “Det magiske tæppe”, der er gavnlig når du skal være i lokale med den, der tidligere har truet dig. Mange af de mennesker, der er kommet hos mig igennem årene, har trænet med “Det magiske tæppe” og efterhånden lært sig at lave et mentalt skjold, der beskytter dem i pressede situationer.

Har en kamæleon selvværd? – Har du?

En kamæleon? Selvværd?

Hvad Søren snakker jeg om? tænker du måske. Og ja, jeg er polemisk, men det er ikke helt hen i vejret.

En kamæleon har ikke selvværd, dens hjerne er slet ikke avanceret nok til den slags. Men har du? Eller er du mere som en kamæleon, der ændrer sit ydre efter omgivelserne?

Måske er du så dygtig til at tilpasse dig at du slet ikke kan mærke dig selv længere. Det kan ende med at du slet ikke selv har nogle interesser, ønsker eller noget man du lyst til.

Hvis du kan genkende det billede, jeg tegner, kan du have brug for at blive mere sikker på dig selv. Brug for at tro på, at du er noget værd, netop sådan som du er.

Fedtet hår og gammelt tøj

Selvværd er at vide at man er god nok som man er, uanset udseende, tøj, præstationer eller mangel på samme. Populært sagt har man et højt selvværd når man kan lide sig selv med fedtet hår og gammelt tøj. Eller selvom man siger nej, laver fejl eller er ked af det.

Det kan være relevant med nogle øvelser, hvor man bliver trænet i at mærke, hvem man er, uafhængigt af ens omgivelsers vurderinger af en. Jeg har lavet en række værktøjer, som man kan bruge til at træne derhjemme. Hvis du tror du har et lavt selvværd så kan jeg anbefale dig at starte med at lytte til historien om “Kamæleonen Claudia”

Historien om Kamæleonen Claudia kan hjælpe dig med at blive mere opmærksom på, hvem du selv er.  Du kan også bruge øvelsen Beskyt dig selv med skildpadden, kan du blive bedre til at mærke, hvad du vil sige ja og hvad du vil sige nej til.

Du finder øvelserne i min APP: Psykologens Værktøjskasse, som du kan downloade gratis og kigge nærmere på inden du køber noget. Der er også to gratis øvelser.

Læs mere om APPen

Kan man dø af stress?

Ja, desværre
Stress er blevet et dagligdags ord og det lyder jo ikke så farligt. Men desværre kan det være meget farligt. Så hvis du har svært ved at finde ro, svært ved at koncentrere dig om en samtale og svært ved at sove, er der grund til at stoppe op og tænke sig grundigt om.
Hvorfor er det farligt?
Kroppen kan sagtens holde til at være stresset i kortere perioder, faktisk kan man ligefrem blive lidt “høj” af det. Til gengæld er det direkte usundt at være stresset i længere perioder. Hjernen kan simpelthen ikke holde til det. På et tidspunkt tager den skade og det begynder at gå ud over din hukommelse og din evne til at være fokuseret. Det kan også være kroppen, der siger fra ved at “lægge dig ned” med urimeligt høj puls eller blodtryk. Begge dele er klart din krops måde at råbe vagt i gevær og hvis du har dit liv kært, så bør du lytte til den. Desværre har jeg oplevet mennesker, der ikke nåede at stoppe op, før det var for sent. Læs mere i min artikel “Kan man dø af stress?”: Eller overvej at finde en metode til noget mere ro i dit liv.

Få hjælp af en app

Hvis du har svært ved det, kan du finde hjælp i min app Psykologens Værktøjskasse som du finder på Appstore eller i Google Play.

Hvad er egentlig mindfulness?

At mærke det der er

Mindfulness er en øvelse i at mærke det, der er. Uden at  forsøge at ændre på det. Du kan både arbejde med dig selv gennem mindfulness og selvhypnose. Hvor man med hypnose arbejder på at forandre sig, handler det at være mindfull om at være med det, der er. At mærke, hvordan man har det og falde til ro med det. Nogle gange har man brug for det ene, nogle gange har man brug for det andet.

Mindfull med en historie

Man kan lytte til helende historier som en form for mindfulness, hvor man trækker vejret roligt og mærker sin krop, mens man lader historien gå sine egne veje.

Hvis du vælger at lytte til nogle af mine helende historier i appen Psykologens Værktøjskasse, hjælper jeg dig på vej. Læs mere om appen på denne hjemmeside under menupunktet App eller download appen gratis på din telefon og prøv de gratis øvelser i første omgang.

Føles dit liv meningsløst?

Oplever du livet som tomt og meningsløst? Det kan være du har mistet din partner, dit barn, eller du har været udsat for et alvorligt svigt? Eller måske er du “bare” havnet i et sort hul uden umiddelbar grund?

Selvom man er vant til at overkomme vanskeligheder, kan hele ens liv pludselig føles uoverskueligt. Man kan føle sig ensom, og langt nede.

Kender du det?

Har du svært ved at sige fra?

Måske kender du det der med at alle beder om din hjælp eller vil råde og vejlede dig, og du har svært ved at sige fra?

Det behøver ikke være sådan. Det KAN ændres.  Der er en helt bestemt øvelse, jeg vil anbefale dig.

Du kan lære at sige fra, at beskytte dig selv, at trække en grænse.

Vil DU lære det? – så kan jeg anbefale dig at lytte til en mindfulness-øvelse, der hedder “Beskyt dig selv med Skildpadden.”

Øvelsen tager ca. et kvarter. Det eneste du skal gøre, er at lytte.

I denne øvelse lader jeg mig inspirere af en skildpadde, der har rimeligt let ved at trække grænser, fordi den har så kraftigt et skjold, som den kan afvise verden med, når der er brug for at den passer på sig selv.

Du finder øvelsen i Appen “Psykologens Værktøjskasse” enten i Iphones Appstore eller i Google play.

Øvelsen koster 25 kr og i appen finder du også to gratis øvelser, hvor du måske også vil kunne få glæde af “Oksen med kærren.”  Du kan også købe alle 35 øvelser for 299 kr – så får du alle øvelserne for 11 kr pr stk.

Har du spørgsmål, så skriv dem endelig.