Nu over 3000 brugere af unik terapi app

Psykologens Værktøjskasse er en APP med 35 værktøjer, du kan bruge igen og igen. Alle værktøjerne træner dig i at opnå større nærvær.

Der er værktøjer til:

  • afslapning, nærvær og ro
  • stress
  • angst
  • selvværdsproblemer
  • depression
  • smerter
  • søvnproblemer
  • sorg og sygdom
  • at blive klar til eksamen

App’en er udstyret med en offline-funktion, der gør det muligt at hente lydfilerne, når du ikke har internetforbindelse. Dette giver god mulighed for at tage app’en med i sommerhuset, på ferien eller i flyet.

App’en “Psykologens Værktøjskasse”  kan downloades gratis via Appstore eller Google Play 

Du kan bruge de to gratis værktøjer eller få adgang til hele app’en med ca. 16 timers professionel guidning. Der er 35 forskellige psykologiske værktøjer.
Du kan købe de enkelte øvelser for priser på 8 kr, 25 kr eller 39 kr stykket, eller få adgang til hele appen for 299 kr – så sparer du over 500 kr.
Download på din iPhone eller iPad her
Download på din Android-telefon her 
     
‘                      
☆☆☆☆ “Givende og hjertevarm App”   Fysioterapeut Mette Grefstad ‎skriver: “En glæde! Mindfulness og hypnose App på dansk. Denne har jeg savnet, både til eget brug samt til anbefaling i min dagligdag på klinkken. <3 Tak til Lotte Lykke Frederiksen, – autoriseret psykolog og specialist i klinisk psykologi og psykoterapi, som har udviklet denne brugervenlige, givende og hjertevarme App.”                       
☆☆☆☆☆ “Jeg anbefaler til alle” 
Karin Hasling skriver:  “r jeg har migræne, hjælper dine historier og værktøjer mig. Jeg anbefaler til alle, jeg kender ;o)”
 ‘                                   
☆☆☆☆ “Spot on! “
Marie Rasmussen skiver :”” Wow. Spot on! Det må jeg prøve!”
 ‘
☆☆☆☆☆ “En unik terapi app” 
Psykolog Silas Risbjerg Terkelsen har testet Psykologens Værktøjskasse og skriver:
“Oplever du, at der er ting, der bliver ved med at dræne dig for energi og gøre dig modløs? Oplever du sorg, stress, eller uro? Står du i en livssituation, der er svær at håndtere rationelt? Så kan denne app netop være det redskab du søger. Nøgleordet er helende historier. Formålet med at lytte til app’ens historier og øvelser er at hjælpe dig med at bearbejde svære eller ubehagelige tanker og følelser og derigennem styrke selvværd, selvfølelse og selvforståelse. En unik terapi app med karakteristiske farverige illustrationer.”
Hvem har lavet appen?
App’en er konstrueret af psykolog og specialist i psykoterapi, Lotte Lykke Frederiksen, og bygger på en kombination af grundprincipperne i mindfulness baseret kognitiv terapi og storytelling metoder, som beskrevet i min bog, Helende historier (2013), der kan købes på saxo.com.
 

Smertelindring – uden medicin


Har du kroniske smerter?

Hvis du lider af kroniske smerter, har du sikkert erfaret at visse situationer  forstærker smerterne, mens andre formindsker smerteniveauet. Det kan man udnytte til sin fordel.

Smerter og sygdom
Start med at lytte til et af de fem værktøjer til smerter og sygdom i appen Psykologens værktøjskasse.

Slip hovedpinen – slap af                                         Oplev færre smerter
Væverskens røde tråd                                        Drengen og den gyldne gaffel                                                Livets flod

Bestem selv
Du kan selv bestemme, hvilken af de fem værktøjer,
du har lyst til at starte med. Nogle værktøjer er udformet som helende historier, hvor du blot skal lytte og træne dig selv i at slappe af på en årvågen måde. Andre værktøjer er mere øvelsesorienterede og giver instrukser til, hvad du skal gøre.

Som at børste tænder

Værktøjerne virker præventivt på samme måde, som når man børster tænder. Det fjerner ikke huller i tænderne, men forebygger nye huller. På tilsvarende måde kan du bruge værktøjerne til at optræne sindets evne til at smertereducere.  Efterhånden kan du blive bedre til at indrette dig på den mest hensigtsmæssige måde, og dermed opleve færre smerter.

Gode gentagelser

Det er en god ide at høre den samme øvelse mange gange, så den sætter sig om en slags vane i dig. Du vil erfare at du bliver bedre og bedre til at slappe af og flytte fokus væk fra smerterne.

Hvis du lytter til et af værktøjerne et par gange eller tre om ugen vil du efterhånden opleve, hvordan du lettere kan finde ro og mærke hvad du har behov for netop nu.

 

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: No posts available for this Facebook ID
Please refer to our Error Message Reference.

 

Vil du skrue ned for din stress?

Læg mærke til dit tempo

Hvis du har fysiske gener, hjertebanken, koncentrationsbesvær eller bare svært ved at slappe af kan det skyldes at du har været stresset i alt for lang tid.

Måske har du selv den samme fornemmelse? Så handler det om hurtigst muligt at få skruet ned for tempoet i dit liv.  Og for at kunne skrue ned må du starte med at mærke dit tempo. Det er en øvelse i sig selv.

Indre ro

Du skal have fat i din indre ro, og det kan gøres på mange måder. Nogle mennesker går ture langs vandet eller i skoven, andre strikker eller hækler, eller dyrker yoga og meditation.

Der er mange gode måder, du kan få tempoet ned på og dermed langsomt begynde at finde en indre ro. Det kommer ikke med det samme, så du må være lidt tålmodig.  Hvis du har brug for nye værktøjer, så kan du downloade appen “Psykologens Værktøjskasse” og lytte til værktøjet “Opdagelsesrejsen”, der tager din opmærksomhed med på en rejse ud i verden og ind i dig selv.

Du kan også bruge en af de mange andre værktøjer, som fx “Lænestolen” eller  “Lommelygten”

Præstere – eller bare være…

For nogle er det nødvendigt med en sygemelding i en periode. Der er ofte et behov for at få mindre fokus på at præstere og mere på at være. Til det formål kan du få støtte af  “Livets flod”.  Værktøjerne kan købes for 25 kr. pr. styk eller du kan få dem for under det halve, hvis du køber alle øvelserne og historierne på en gang. Selve appen er gratis at downloade og der er også to gratis værktøjer, som du kan prøve.

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: No posts available for this Facebook ID
Please refer to our Error Message Reference.

 

Hvor der er liv er der håb – også med traumer

Er du en traumeoverlever ?  Husk, du er også så meget mere…

Psykolog Anne Agerbo har skrevet en fagbog, der giver håb til alle traumeoverlevere.

Bag ved dine symptomer, din selvkontrol og selvkritik er du intakt. Det gælder også, selvom du måske har svært ved at tro på det, der hvor du er lige nu.

Hvor der er liv er der håb

Hvor der er liv er der håb, og der er masser af håb til dig i fagbogen af Anne Agerbo med titlen: Fra offer til overlever – ACT med traumer, der udkom på Frydenlund i marts 2017.

I første del af bogen fortæller Anne med farfars egen stemme om livet i en KZ lejr under 2. verdenskrig. Farfar beretter om mange vigtige møder, der har betydning for ham og hjælper ham videre. En af de sætninger, han bærer med sig er: “Hvor der er liv er der ånd – og ånd kan ikke dø.”

En vandrestav

For at komme godt videre i livet efter traumer har man brug for psykologisk fleksibilitet. Forestil dig, at du finder dig en vandrestav at støtte dig til på din vandring videre i livet, mens du er tålmodig og venlig overfor dig selv. Husk på at du er et helt menneske, selvom du har været ude for voldsomme strabadser og måske stadigvæk har et stykke vej at gå, før du er fremme.

Du har brug for forskelligt grej for at komme over stejle klipper og dybe floder. Jo mere varieret udstyr du har til din rådighed, jo mere tillid kan du have til, at det nok skal gå. Denne variation i handlemuligheder, denne fleksibilitet, kalder Anne Agerbo  for ‘psykologisk fleksibilitet.’

Hjertet, kroppen og hovedet

“ACT taler til hjertet, kroppen og hovedet” skriver Anne Agerbo. Det samme gør Anne i sin bog, men det er når hun skriver til hjertet, at hun er bedst.

Anbefaling til udvalgt læsning

Hvis du ikke er fagperson kan anbefale en lidt uortodoks læsning. Læs forordet, den personlige fortælling om farfar og efterskriftet. Så får du essensen og de store linier og sparer 200 sider. Læs forordet igen og igen. Der ligger essensen.

Lær at bære over med dig selv – find øvelsen i min APP “Psykologens Værktøjskasse”

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: No posts available for this Facebook ID
Please refer to our Error Message Reference.

Masser af håb – ny bog om traumer og ACT

Håb til traumeoverleveren

Der er masser af håb og god inspiration til arbejdet med traumer i fagbogen af Anne Agerbo med titlen: Fra offer til overlever – ACT med traumer, der udkom på Frydenlund i marts 2017.

Et vidunderligt forord sætter scenen

Anne Agerbo sætter scenen allerede i forordet med sin fine beskrivelse af, hvordan en traumeoverlever kan genforbinde sig med det “intakte, betydningsfulde og hele menneske”, han også er, uanset traumer og overgreb.

Dengang farfar var i Tyskland

Anne Agerbos interview med sin farfar, traumeoverleveren, er mesterlig god læsning. Man bliver fanget af den gamle mands fortælling og pirret af barnebarnet, Anne Agerbo, der deler sine refleksioner undervejs.

Anne skriver medrivende om sit bankende hjerte, sit snigende ubehag, sin undren. Der er en fantastisk dynamik mellem farfarens sikre, stovte fortælling og barnebarnets hviskende uro og hjertebanken.

Om traumer og ACT

Der er meget læring i denne bog. Om traumer, symptomer og diagnoser, om KZ-syndromet og PTSD- diagnosen. Om psykologisk fleksibilitet og psykologisk rigiditet. Anne Agerbo har styr på de nyeste referencer indenfor området. Hun skinner dog allerklarest, når hun udfolder sin kreativitet.

Anne forklarer accept-begrebet med historien om den irriterende nabo, Joe.  I sådanne tilfælde kommer Anne Agerbos skrivefærdigheder virkelig til deres ret. Det samme gælder da hun forklarer begrebet defusion med den frit flydende flod.

Tankeslaven

Som en psykolog, der ikke er uddannet i ACT, får man nye perspektiver på de mennesker, man møder i sine samtaler. Tankeslaven, der falder i et hul, har en skovl i sin rygsæk, og graver det bedste han har lært, fordi det nu engang er det værktøj, der er ved hånden. Desværre graver han sig blot længere og længere ned i hullet og man venter på erkendelsen af, at det værktøj ikke virker i denne sammenhæng.

Traumer på tværs af generationer 

I et af de sidste dele af fagbogen beskriver Anne Agerbo, hvordan traumeoverleveren kan påvirke familie, børn og børnebørn på både gode og dårlige måder. Der er ikke kun tale om krigstraumer. Også omsorgssvigt løber videre i generationer, hvilket Anne Agerbo pointerer. Jeg synes dette er et vigtigt afsnit for behandlere, da vi til stadighed må være vågne overfor sammenhængen mellem traumer, familiedynamikker og børns udvikling.

2. og 3. generations traumer 

Anne Agerbo refererer til litteratur om transgenerationelle traumer, der kalder traumeoverleverens børn og børnebørn for 2. og 3. generations traumeoverlevere. Det ringer klart ind i nutidens invandrer og flygtningedebat, hvor der tales meget lidt om, hvad der ligger bag problemerne. Det kunne være spændende om vi som psykologer kunne bidrage med et blik på 2. og 3. generations traumeoverleveren, og dermed få empatien i fokus.

Læs denne fagbog, eller pluk i den. Del 1 om farfar skal du ihvertfald ikke snyde dig selv for.

Græder du eller skælder ud uden grund?

Hamrer dit hjerte eller strammer det i brystet?

Glemmer du, hvad du lige har talt om?

Græder du eller skælder ud uden grund?

Har du svært ved at finde ro?

Er du irritabel eller indesluttet?

Noget kan tyde på at du har stress.

Hvis du har været stresset i længere tid, kan det ende med at du bliver mindre  social og direkte fraværende overfor andre mennesker. Så er det ved at være alvorligt, og det er vigtigt at du får  trykket på bremsen.

Det er farligt at være stresset i længere tid og du bliver nødt til at gøre noget. Du har brug for at få ro på.
Hvis du er interesseret i hjælp til selvhjælp kan du hente min App “Psykologens værktøjskasse.”

På facebooksiden ‘Mindfulness og Hypnose’ er der en knap, der hedder BRUG APPEN, der leder dig det rette sted hen.

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: No posts available for this Facebook ID
Please refer to our Error Message Reference.

 

Fyret efter lang tids sygemelding? – genfind håbet

Har du  altid været vant til at klare dig selv?

Måske har du før din sygemelding været et aktivt og engageret menneske på dit arbejde og i det hele taget. Så kan det være svært at forestille sig et liv uden for arbejdsmarkedet.

Hvis du hele dit liv har været stærk og god til at klare svære udfordringer, er du sikkert vant til at være handlekraftig og tage hånd om dit liv. Men hvad så nu?

Er du blevet en “klient”?

Hvis du er sygemeldt har du formodentligt  oplevet at kommunens Jobcenter sender dig breve angående dagpenge og mødepligt, og beder dig udtale dig om, hvornår du er rask. Det kan være en temmelig belastende oplevelse at blive opfattet som en klient.

En case – kvinde med mareridt

Jeg havde på et tidspunkt samtaler med en kvinde, der var i en lignende situation. Hun havde dette tilbagevendende mareridt:  Hun er på dybt vand, og hver gang hun stikker hovedet op, kommer en hånd og presser hende ned. Kvinden føler sig hjælpeløs og er bange for at drukne, at dø. Heldigvis får hun hjælp til at genfinde håbet. Det kan du også få.  Historien “Livets Flod” giver kvinden mod til at betragte sin livssituation på en ny måde. Hun begynder at forestille sig et liv udenfor arbejdsmarkedet, hvor hun kan værdsætte selvindsigt og fordybelse.

flod

Kender du din styrke?

I stedet for at se dig selv som svag på grund af din sygdom, er det hensigtsmæssigt at du ser dig selv som stærk på en anderledes og ny måde. Måske kender du slet ikke sin nye styrke endnu, men skal først til at lede efter den. Her kan du få hjælp i Appen “Psykologens Værktøjskasse.”

Fortællinger kan åbne døre

Fortællingerne skaber os. Fortællingerne forandrer os. Gendigtninger af vores liv kan åbne nye døre – måske til et liv med helt nye facetter, muligheder og håb. Du er selv velkommen til at downloade appen og lytte til “Livets Flod.”

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: No posts available for this Facebook ID
Please refer to our Error Message Reference.