Snyd din eksamensangst

Snyd eksamensangsten

Måske er du vant til at tænke på dig selv som en, der ikke er god til mundtlig eksamen. Måske har du ligefrem oplevet en eksamen,  hvor du synes det gik dårligt, fordi du var nervøs. Så har jeg et råd til, hvad du skal gøre: Snyd!

Nej det mener du ikke, tænker du nok. Men jo. Jeg mener det lidt. Snyd! På en lovlig måde. Snyd din angst for eksamen  Det kan du godt.

Hvad plejer du at sige til dig selv?

Læg mærke til,hvad du går og siger til dig selv op til eksamen. Det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at opføre dig anderledes denne gang . Lov dig selv, at du vil gøre det , så godt du kan. Vis dig selv, censor og eksaminator at du ved, hvad du vil. Jamen det ved jeg jo ikke, har du måske lyst til at indvende. Jo hvis du vil gøre det så godt du kan. Så vil du jo noget. Du vil gøre det så godt du kan. Gentag det for dig selv.

“Jamen sidste gang gik det rigtig dårligt!”

Det er muligt. Men dette er en ny gang. Det er denne gang og du vil gøre det så godt du kan. Hver gang dine tanker minder dig om tidligere ubehagelige eksamensoplevelser skal du sige til dig selv: Dette er en ny chance. Og jeg gør det så godt jeg kan.

“Jeg gør det så godt, jeg kan”

Nemlig. Og så har jeg lige lidt flere  råd til at  din eksamen kan blive så god som mulig. Mennesker har det bedst, når de er i kontrol, så du skal lære, hvordan du bevarer kontrollen.

Hvordan bevarer jeg kontrollen?

Du bevarer kontrollen ved at have en plan. Det behøver ikke være en fantastisk plan. Men du skal have en plan. Vil du sidde ned eller stå op, når du kommer ind til eksamensbordet fx? Det bestemmer du. Vil du fx starte med at give hånd og sige Hej? Hvad vil du starte med at fortælle? Når du har besluttet det, så har du allerede kontrol over det første minut.

Hav en plan

Det er vigtigt at du har en plan. Selvom du kommer væk fra planen og bliver usikker eller nervøs, så kan du sige: jeg går lige tilbage til min plan. Det er vigtigt, fordi det giver dig kontrol i situationen. Hvis du løber tør for svar eller ideer, så hold en pause og gå tilbage til planen.

Husk at du gør det så godt du kan. Og selv et lille fremskridt er godt. Næste gang bliver det endnu bedre.

APP hvis du har brug for hjælp

Hvis du har brug for hjælp til at blive klar til eksamen, så kan du downloade i appen.  PSYKOLOGENS VÆRKTØJSKASSE. I denne app er der en øvelse, der hedder “Klar på 5 minutter” og en øvelse til eksamensangst, der hedder “Skru ned for angst og uro”.

 

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *