Guide til selvhjælp

Har du brug for værktøjer?

 
Jeg har gjort en lang række af mine værktøjer tilgængelige for dig i en app,  der hedder “Psykologens værktøjskasse.”

Appen guider dig trin for trin. Du får hjælp til at arbejde med alt fra stress, angst, lavt selvværd, sorg, kronisk smerte, vold, overgreb og mobning.
Vil du vide mere om hvordan? Så klik her

 

 

Kan man dø af stress?

 

Ja, desværre
Stress er blevet et dagligdags ord og det lyder jo ikke så farligt. Men desværre kan det være meget farligt. Så hvis du har svært ved at finde ro, svært ved at koncentrere dig om en samtale og svært ved at sove, er der grund til at stoppe op og tænke sig grundigt om.

Hvorfor er det farligt?
Kroppen kan sagtens holde til at være stresset i kortere perioder, faktisk kan man ligefrem blive lidt “høj” af det. Til gengæld er det direkte usundt at være stresset i længere perioder. Hjernen kan simpelthen ikke holde til det. På et tidspunkt tager den skade og det begynder at gå ud over din hukommelse og din evne til at være fokuseret. Det kan også være kroppen, der siger fra ved at “lægge dig ned” med urimeligt høj puls eller blodtryk. Begge dele er klart din krops måde at råbe vagt i gevær og hvis du har dit liv kært, så bør du lytte til den. Desværre har jeg oplevet mennesker, der ikke nåede at stoppe op, før det var for sent.

uro

Hvad kan du gøre for at skrue ned for din stress?
Hvis du har på fornemmelsen at du lider af stress, handler det om hurtigst muligt at få skruet ned for tempoet i dit liv. Næsten alle historier og øvelser i “Mindfulness og hypnose. Psykologens værktøjskasse” – appen hjælper imod stress.
Du skal have fat i din indre ro, og det kan gøres på mange måder, som fx med værktøjet “Opdagelsesrejsen”, der tager din opmærksomhed med på en rejse ud i verden og ind i dig selv. Du kan også bruge en af de mange andre værktøjer, som fx “Lænestolen” og “Lommelygten”
Det kan være nødvendigt med en sygemelding i en periode og du kan have behov for at leve dit liv med mindre fokus på at præstere og mere på at være. Til det formål kan du få støtte af Historien om “Livets flod”. Historierne kan købes for 25 kr. pr. styk eller du kan få dem for under det halve, hvis du køber alle øvelserne og historierne på en gang.

 

Hamrer dit hjerte alt for hårdt?

Har du svært ved at finde ro?

Glemmer du, hvad du lige har talt om?

Græder du eller skælder ud uden grund?

Er du irritabel eller indesluttet?

Noget kan tyde på at du har stress.

Hvis du har været stresset i længere tid, kan det ende med at du bliver mindre  social og direkte fraværende overfor andre mennesker. Så er det ved at være alvorligt, og det er vigtigt at du får  trykket på bremsen.

Det er farligt at være stresset i længere tid og du bliver nødt til at gøre noget. Du har brug for at få ro på.
Hvis du er interesseret er der hjælp at hente i mine Mindfulness og hypnose – øvelser.

 

Lær at slappe af
Det lyder så let, men din krop kan desværre have glemt hvordan den slapper af og så skal den lære det igen. Det kan den! Det lover jeg dig. Du kan starte med øvelser som “Lænestolen” og “Lommelygten”. Begge øvelser guider på forskellig vis til en mere afstresset tilstand. Jo flere gange du lytter til øvelserne, jo bedre virker det.

[/col]

Fokuser din opmærksomhed
Hvis du i lang tid har haft alt for travlt eller været meget bekymret er der risiko for at du har ladet dine tanker styre rundt med dig. Jeg vil anbefale dig at begynde at lytte til “Lommelygten”, der træner dig i at styre dine tanker og rette fokus på det, der er godt for dig i stedet for det, der bekymrer.

 

HVAD ER FORSKELLEN PÅ MINDFULNESS OG HYPNOSE?

hyp

Fokus indad
Mindfulness er et nyt ord for en gammel meditativ praksis, der handler om at rette sit fokus indad og acceptere, det der er. Åbne sig for det, kunne man også sige. Hypnose handler også om at rette sit fokus indad. Forskellen er at man mere aktivt arbejder med sig selv i hypnose. Man har en plan om hvor man vil hen – fx vil man gerne være mere afslappet, eller tro mere på sig selv, og så arbejder man mentalt i den retning.

Indirekte og direkte
I min app kan man vælge mellem at en mere indirekte påvirkning af sindet ved at lytte til historier eller en mere målrettet mentaltræning med selvhypnose. Begge dele har stor effekt. Historierne opdager man ofte først effekten af efter at have lyttet til dem i en længere periode.

Hypnosestol dig selv
Nej, men man giver sig selv lov til at stole på sig selv. Man lader sin fantasi råde og fordyber sig i, hvad man kan mærke i kroppen og ikke så meget i, hvad man tænker. Vi har lært i skolen at registrere vores tanker, men er knapt så gode til at registrere, hvordan vores krop har det. Bortset fra når den gør ondt.

Visualisering
Hypnose- og mentaltræningsværktøjerne er en slags visualiseringsøvelser, hvor du kan lære at arbejde med de vanskeligheder du har på grund af stress, sorg, smerte eller angst. De helende historier – eller mindfulde historier, som jeg også kalder dem – kan også få dig til at visualisere eller på andre måder få fat i ressourcer, som hidtil har ligget hen i det ubeviste.
Leg og fantasi
Har du mod til at lege og fantasere – så er du sikker på gevinst.

[/row]

SKRU NED FOR STRESS

hyp3

Skru ned for angst og uro er et eksempel på, hvordan man kan manipulere sig selv i en positiv retning.
Stressramte har behov for ro
Stressramte har brug for ro. Og jo mere man arbejder med at skrue uroen ned til mere og mere ro, jo bedre bliver man til det. Man kommer til at kende til fornemmelsen af ro i kroppen og derfor får kroppen lettere ved at finde tilbage til denne fornemmelse. Se mere her.

Hvad gør hypnosen?

  • Øger koncentrationsevnen
  • Skærper fokus
  • Skaber grobund for nytænkning
  • Giver bedre adgang til ikke-bevidste tanker og forestillinger
  • Forbedrer adgangen til følelser og kropsfornemmelser

 


ET NYT LIV UDEN VOLD

tæppe

Alt for mange parforhold er præget af overvågning og trusler under overfladen

Du fortjener at være tryg
Livet kan sagtens se pænt ud på overfladen men dække over et forhold, hvor den ene part kontrollerer eller direkte truer den anden. Måske lever du i sådan et forhold og har vænnet dig til at blive talt til på en nedladende eller truende måde? Mange kvinder lever i et forhold med psykisk eller fysisk vold, og ofte bilder de sig ind at “det ikke er så slemt”. Men det er slemt at gå og frygte for næste vredesudbrud. Du fortjener som alle andre at leve i et trygt forhold. Det er ikke meningen at man skal gå og være bange for at gøre sin partner vred, Hvis du gør det risikerer du at bøje hovedet så meget at du til sidst næsten har glemt hvad du selv mener og hvem du egentlig er.
“Det magiske tæppe” kan hjælpe dig når du er til forældremøder eller i andre situationer, hvor du skal kunne klare at være sammen med din tidligere ægtefælle. Mange har trænet med “Det magiske tæppe” og efterhånden lært sig at lave et mentalt skjold, der beskytter dem i pressede situationer.


LÆR AT BESKYTTE DIG SELV

beksyt

En kvinde, der  netop er flyttet fra sin mand, lærer at beskytte sig selv ved at lytte til historien om Englebarnet, Hun føler sig så ramt af historien at hun tager den li små bidder ved at spole frem til slutningen, som handler om at sige fra. Efterhånden får hun behov for at forstå de svære år hun har været igennem, og hun begynder derfor at lytte til hele historien. Den giver hende en voksende forståelse af af sin egen værdi og en tro på sin evne til at klare sig selv. Hun lytter til historien næsten hver dag og kombinerer det med at lytte til “Det magiske tæppe.”. Hvis du er interesseret kan du læse mere om hvordan du får adgang til øvelserne her.
Den samme kvinde har i lang tid oplevet en mangel på lyst og energi. Hun fortæller mig begejstret at da hun hører Skovmennesket og det store kattedyr kan hun næsten ikke sidde stille af bare trang til at komme igang med hendes elskede hobby, som længe har ligget stille. Hun har hørt historien mange gange og hver gang har den samme effekt på hende og hun glæder sig til over det.


LYT TIL HISTORIER DER HELER

Læs anmeldelsen i non-profit foretagendet psykologiapp.dk, der tester og anmelder apps det psykologiske område.

lyt

 

lyt4


HISTORIEN OM LIVETS FLOD

Svære følelser som modløshed og meningsløshed
Som psykolog møder jeg ofte mennesker der er præget af sorg, bitterhed, utryghed, fortvivlelse, modløshed, bekymring, angst, meningsløshed, forvirring eller håbløshed. Og når man som menneske er fyldt af en af disse svære følelser, er det svært at se fremad. Det er svært at forestille sig at det kan blive bedre.
Det er her fortællingen kommer til sin ret.

Kvinden mister sit arbejde efter lang tids sygemelding
Jeg vil fortælle om en kvinde, som er langtidssygemeldt fra sit arbejde på grund af fysisk sygdom. Hun har altid været aktiv og engageret på arbejdet og har svært ved at forestille sig et liv uden for arbejdsmarkedet. Hun har hele sit liv været en meget stærk kvinde, der havde klaret mange svære udfordringer . Hun kender sig selv som en handlekraftig kvinde. Det var derfor yderst belastende for hende, at hun nu på mange måder var blevet ’klient’.
Kvinden har et tilbagevendende mareridt, hvor hun oplever, at hun er ved at drukne. Hun er på dybt vand, og hver gang hun stikker hovedet op, kommer en hånd og presser hende ned. Kvinden føler sig hjælpeløs og er bange for at dø.. Jeg laver en historie ud fra mareridtet, der rummer nogle positive muligheder.

flod


DEN UKUELIGE KVINDE OG DET DYBE VAND

Hvordan en kvinde, der har mistet sit arbejde og sin livsgnist, genfinder håbet via en helende historie
Jeg laver en helende historie til kvinden. Historien starter med en ung pige, der vokser op ved en flod og som er en habil svømmer.
Hun er som en fisk i vandet. Historien kunne være kommet til at dreje sig om en fisk, men det billede, der dukkede op på min nethinde, var i stedet billedet af en lille indianerpige. En lille indianerpige der svømmer i en flod. Ud fra dette billede begyndte jeg at bygge en historie op, der i store træk afspejlede kvindens egne livserfaringer, som hun havde fortalt mig dem. Samtidigt var historien et eventyr hvor alt kunne ske.

Eventyr om en indianerpige
Mennesker har altid fortalt eventyr. Billederne og figurerne i eventyrerne virker på os – udenom vores rationelle bevidsthed – og kan derfor skubbe til vores mentale indstilling på et dybere plan.
Kvinden har behov for at få øje på mere styrke i sig selv. I min helende historie gør jeg pigen til datter af en indianerhøvding, for at give styrke til figuren. Hvad jeg ikke kunne vide var, at kvinden oplevede det som en perfekt karakteristik af hendes far. Det kunne hun og jeg så fordybe os yderligere i, i det omfang vi synes det var relevant for hendes nuværende situation.
Hovedformålet med den helende historie er at inspirere kvinden til at få øje på nogle muligheder i et liv udenfor arbejdsmarkedet. I min historie oplever indianerkvinden, der nu er blevet voksen, at hun ikke kan komme op af floden. Hendes evne til at forcere de stejle bjergskråninger er noget hun som indianerkvinde er kendt og respekteret for. Men pludselig en dag skubber en hånd hende tilbage.

Tung i kroppen
En dag svømmede kvinden som sædvanligt hen ad floden. Hun tænkte sin far og mor, som ikke var i live længere. Hun blev tung i kroppen af det. Hun havde gjort alt hvad hun kunne. Hun kunne ikke bebrejde sig selv noget. Da hun kom til det dybe sted og skulle til at tage afsæt som sædvanlig, var kroppen for tung. Det lod sig ikke gøre. Hun prøvede igen og igen og til sidst fik hun lige fat i kanten og fik hevet sig op i armene. Forpustet hun der og sundede sig lidt. Nu måtte hun rejse sig og se at komme op ad bjerget. Det blev en hård tur. Kroppen værkede. Var det bjerg ikke blevet stejlere? hårdt plejede det da ikke at være. Hun klarede den. hvad der skulle gøres, hvem der skulle hjælpes og hvad der skulle ordnes. gik hun ned og svømmede hjem. De næste mange dage var det svært at komme op plateauet og hårdt at komme op ad bjerget, men hun gjorde det. Hun vænnede sig til det og bemærkede det næsten ikke. Hun gav ikke sådan op. Selvfølgelig kunne hun klare det.

En dag hvor hun skulle til at kravle op plateauet med et lille hop, kunne hun dog pludselig mærke at en usynlig hånd skubbede hende ned i vandet igen. Hvad var det? Var det en der ville hende det ondt? Hun blev vred. Men hvem skulle hun være vred ? Var det dødensådan som nogen af indianerne talte om? Var der nogen der ville afholde hende fra livet? Hvem skulle det være? Kvinden kæmpede imod og forsøgte igen at komme op Til sidst måtte hun opgive og svømme tilbage. Det fortsatte i dagevis. Hver dag kæmpede hun med den usynlige hånd.. Pludselig faldt der hende noget ind. De indianere, der var bange for det dybe sted, var de indianere, der ikke havde lært at svømme. Hun kunne svømme. Hun kunne flyde. Hun kunne dykke. Hun kunne boltre sig i vandet. Hun prøvede det. Ingen hånd holdt hende tilbage fra at tumle sig i vandet eller ligge stille ryggen og flyde. Pludselig forstod hun at det var det hånden ville vise hende. Hun skulle blive i dette våde, bløde element. Dette element, hvor hun kunne boltre sig. Dette element var godt nok meget blødt i forhold til bjerget. Men det var alligevel et stærkt element. Vandet havde en helt anden styrke end bjerget. Vandet var bevægeligt, smidigt og foranderligt. At blive i vandet var ikke at . At blive i vandet var netop at vælge livet. Livets Flod.Også herfra kunne hun være til støtte og hjælp for andre, men nu kunne hun ikke længere komme til dem. Nu måtte de i stedet komme til hende. Hun måtte hele tiden bevare kontakten med vandet. Blive i dalen og se de ting, hun kunne se herfra.”

Ældre og syge med stor mental styrke
Livet som ’bjergbestiger’ og som ’en fisk i vandet’ er meget forskellige liv. Dermed illustrerer historien den store forskel på kvindens tidligere livssituation som aktiv på arbejdsmarkedet, og hendes nuværende situation, hvor hun på grund af smerter må leve et andet liv – mere tilbagetrukket end tidligere
Det er almindeligt, at man oplever sig selv som stærk, når man er arbejdsaktiv og som svag, når man er udenfor arbejdsmarkedet. Det er det samme ældre mennesker oplever, når de hører sig selv omtalt som ”ældrebyrden”. Det ligger der ikke meget styrke i. Men virkeligheden er jo, at mange ældre mennesker og mennesker med forskellige sygdomme har en utrolig mental styrke og ofte en stor indsigt i tilværelsen. Bjergmassiver og vand er repræsentanter for kontrasten mellem et liv på arbejdsmarkedet og et liv udenfor arbejdsmarkedet i denne historie.
Selvom bjerge er hårde og vand er blødt – rummer begge en enorm styrke. Det er den indsigt, jeg ønsker at åbne for. I stedet for at se sig selv som svag på grund af sin sygdom, ville det være hensigtsmæssigt at se sig selv som stærk på en anden og ny måde. Måske kender hun slet ikke sin nye styrke endnu, men skal først til at lede efter den.

Historier kan forandre os
Kvinden er utrolig glad for og berørt af eventyret, som hun takker mig meget for. Eventyret om indianerpigen ved Livets Flod gav hende mod til at betragte sin livssituation på en ny måde. Det betød ikke at hendes problemer var løst – langt fra. Men historien gav hende mod til at se fremad og forestille sig et liv udenfor arbejdsmarkedet. Ja, hun ikke bare forestillede sig det, men værdsatte de muligheder, der kunne ligge i det. Muligheden for at slække på handlekraften og styrke selvindsigt og fordybelse.
Med lidt øvelse og evt. med lidt hjælp fra andre menneskers billedsprog om os, kan vi alle arbejde med vores fortællinger om os selv. Fortællingerne skaber os. Fortællingerne forandrer os. Gendigtninger af vores liv kan åbne nye døre – måske til et liv med helt nye facetter, muligheder og håb…